Home

Foderstat kallblod

Min pappa började skratta åt mej när jag räknat ut en foderstat åt hans sambos Finska häst. Den innehöll, havre, mix, kli, alfalfa och vit&miner. Höet är inte analyserat men de får så gott som fri tillgång av hö. Han tycker att när det är ett kallblod, som motioneras ca 1-2h 5-6ggr/veckan.. Lugnast är fölen om de får en foderstat med lågt stärkelseinnehåll. Tabell 5a. Grundenergibehov (underhåll+tillväxt)* (MJ/dag) för unghästar med låg tillväxttakt (L=lättfödd, N=normalfödd, S= svårfödd) Upattad vuxenvikt 3-6 mån 7-12 mån 13-18 mån 19-36 mån L N För att räkna ut korrekt foderstat behöver du bl.a. känna till hästens vikt och ha tillgång till foderanalyser. Låt ett foderstatsprogram hjälpa dig

Foder&Strö Foderstat till 2 årigt kallblod. Posta ny tråd Trådstartare Sammet; Startdatum 9 Maj 2007; Sammet. Trådstartare 9 Maj 2007 #1 Jag blir förvirrad av all information som finns där ute.. Detta gör att man i år bör ha extra noga koll på sin foderstat, framför allt när det gäller fångkänsliga hästar (islandshäst och kallblod) samt unghästar och dräktiga fölston. Den hygieniska kvaliteten ser förhållandevis bra ut i år med grönt fint foder, som då lätt lurar hästägaren att tro att man har ett bra hö Att optimera en foderstat går ut på att finna den billigaste foderblandningen som uppfyller alla kons krav på ex energi, protein, mineraler etc. Dessa program är skapade av Mattias Malmgren på Freefarm och finns fritt tillgängliga från Freefarms hemsida Kallbloden tävlas både framför sulky och i monté, det vill säga travlopp där en ryttare rider hästen i trav hela loppet. Många hästar har också en karriär vid sidan av travbanan - de arbetar i skogen, rids akademiskt eller tävlar i hoppning. Mest känd av alla kallblodstravare är naturligtvis den fantastiska Järvsöfaks (på.

Kallblod har en grov kroppsbyggnad, är lugna och har tjockt tagel i man, pannlugg och svans. De har också kraftigt skyddshår kring hovarna. Varmblod har en ädlare kropp än kallbloden, och är livligare Travtävlingar för kallblod har funnits sedan 1800-talet i Skandinavien men det var inte förrän i mitten av 1960-talet man delade upp Nordsvensken, med en stambok för den Nordsvenska kallblodstravaren och en annan för den Nordsvenska brukshästen. I dag finns det cirka 12 000 kallblodstravare i Sverige. Fram till och med plats 8 redovisades i förr

Foder&Strö - Lättfödda kallblod Bukefalo

Olika hästar har olika stort näringsbehov. En vuxen häst som inte arbetar har förstås lägre näringsbehov än en hårt arbetande eller digivande häst. En växande häst behöver rätt typ av näring för att utvecklas normalt Om olika hästars behov av olika foder. Här kan du läsa mer om vad som påverkar vad hästen ska äta. Allt från hästens storlek, ålder och vilken årstid påverkar hästens foder. Även om hästen är dräktig eller sjuk behöver hästens foder också anpassas. Lär dig mer om vad som påverkar vad hästen ska äta

3) Foderstat. Komponera foderstaten med dina fodermedel. Börja med att analysera grovfodret. I Munters fall gav hösilageanalysen: 30,4 g smb rp/kg foder. 5,1 MJ/kg foder. Detta skulle innebära att om Munter fodras med 15 kg hösilage per dag får han i sig sitt totala behov av näring alltså 456 g smb rp 76 MJ. Perfekt Kallblod väger oftast mer än vad uträkningar från viktband och måttband visar. Behöver min häst äta kraftfoder? Nej, din häst måste inte äta kraftfoder. Genom att göra en foderstat kan man räkna ut hästen exakta behov och hur mycket den bör äta för att hamna på rätt vikt

Foderstatsprogram HästSverig

Foder&Strö - Foderstat till 2 årigt kallblod

Årets grovfoder - Agria Djurförsäkrin

1. Observera att detta gäller enbart en normal ridhäst vid lätt arbete. Dräktighet, digivning, mycket hårt arbete, unghästar, kallblod, fullblod o.s.v. ger andra behov. Många gånger räknar man fram en foderstat men glömmer att det viktigaste fodermedlet är vatten. Hästar är känsliga för lukt och smakförändringar i vattnet
  2. Hem; Om mig. Stuteri Kry Helena som skriver bloggen för Stuteri Kry, är veterinär, och föder upp fjordhästar under stuterinamnet Kry. Vi har haft hästar av många olika raser, och jag dömer kallblod och ponnyer exteriört
  3. Hästar som står högt i blod, dvs hästar som har sort inslag av fullblod, är ofta mer svårfödda än kallblod och naturraser. Temprament Livliga, nervösa hästar gör ofta av med mer energi och kan därför kräva mer foder. Unga hästar behöver en extra proteinrik foderstat för att kunna växa
  4. . En frisk häst med en bra foderstat = med tillräckligt mycket grovfoder - Producerar hela sitt behov av B-vita
  5. Vi har stor erfarenhet av att bedöma rörelsemönstret hos olika typer av hästar, allt från halvblod till, islandhästar, quarterhästar, travhästar och kallblod. Det är viktigt att vid en besiktning eller hältutredning vara bekant med rasens normala rörelsemönster
  6. uträknad foderstat samtidigt uppgett att de inte hade någon analys på sitt grovfoder. Kraftfodergivan i undersökningarna varierade. En undersökning visade att medelgivan av kraftfoder var till exempel vanligast hos kallblod och det var f.

Foderstatsprogram Externwebben - SL

Kallblod (ca. 700 till 800 kg.) 1,0-1,25 kg./dag. Tips: Sensation-Free kan matas både torrt eller tillsatt vatten (som mos). Kan fodras enskilt eller kombineras med annat foder. Observera viktigheten i att anpassa foderstaten och fodra individuellt. Kontakta oss om du önskar en foderstat. Innehåll Kallblod (ca. 700 till 800 kg.) 1,25-1,50 kg / dag. Kan fodras enskilt eller kombineras med annat foder. Observera viktigheten i att anpassa foderstaten och fodra individuellt. Kontakta oss om du önskar en foderstat. Innehåll På kallblod och arbetshästar där sjukdomen ursprungligen identifierades beskrevs anamnesen som kramper och förlamning i hästens bakdel på grund av plötslig, intensiv träning efter en period av vila med spannmålsrik foderstat För att balansera en foderstat t. ex. avseende proteininnehåll kan det dock vara nödvändigt att ge en mindre kraftfodergiva

Hjälp med foderstat någon? Är det någon som vill vara en ängel och hjälpa mig med min hästs foderstat? Försökte mig på freefarm.se men förstod verkligen ingenting! är det någon som vill hjälpa mig? Skriv här isf så skriver jag ner analysen från höt och dom sakerna du annars behöver! :) Tack Hur jag räknar foderstat - Del 1 (Energi, MJ) Fick önskemål av Frida Gisslin att skriva om hur jag räknar foderstater. Till att börja med så ska Q ha stort tack för allt hon hjälpt till med, både mig och alla hennes läsare

Kallblodstravare - Min Häs

1. eraler och vita
  2. Ardenner ligger på ca 160 - 165 cm i mankhöjd. Sen så finns det säkert individer som blir större. 700 kg häst 1,5kg/100kg 10 - 11 kg hö per dag. Är vad våra hästar får. Det är ju mer än ponny, men varmbloden äter lika mycket. Så speciellt dyrare är dom inte i drift vad gäller maten
  3. Dagligen ser jag personer som ber om foderråd i sociala medier. Tanken är ju bra, det finns mycket kunskap och många är generösa med att dela med sig. Problemet här är att det kommer att komma två typer av svar - de som glatt berättar vad deras egna hästar äter och säger att det är jättebra, ge samma, och de som försöker ge ett vettigt och nyanserat svar
  4. Har man inte möjlighet att väga hästen kan man göra en ungefärlig upattning av hästens kroppsvikt. Det går även att använda vissa kroppsmått för att beräkna en ungefärlig vikt, men de formlerna har endast hög samstämmighet på svenska halvblodshästar och man kan då få felaktiga resultat för ponnyer och andra hästraser eller om hästen är mycket överviktig
  5. I en polsk studie där forskare jämförde utvecklingen vid 4,5 års ålder var de ponnyembryon som vuxit i kallblod mellan fyra och sex centimeter högre än de som förts över till ponnyer. De fick också längre framben, skenbenen var nästan tio procent längre i proportion till kroppsstorleken
  6. Köppinen, deras ögonsten, blev vald till årets kallblod och bästa äldre valack/hingst i Finland 2014. Han vann ju Kings Race och hade många andra stora framgångar i Finland under året. Köppinen och hans föräldrar blir väl omhändertagen av Kristiina på Horse Balance, Finland
  7. Foderrutiner och stress ger magsår hos häst. Forskning inom området pågår. I början av 1900-talet upptäcktes flera hästar med magsår. De var de första fallen, och de upptäcktes av veterinärer i samband med obduktion. Sedan dessa har förekomsten av magsår uppmärksammats alltmer. Det har visat sig vanligt att hästar har magsår

Kallblod och varmblod - luriga hästord från A-Ö - Min Häs

Foderstat. januari 28, 2014 av riddersbergsbloggen Lämna en kommentar. Hästen är gräsätare och har under miljoner år utvecklats till att bli grovfoderomvandlarealla hästar är individer och varje häst behöver en egen foderstat KALLBLOD Kallblodiga hästar har en grov kroppsbyggnad. De är lugna och har tjockt tagel i man, pannlugg och svans. Kallblod har även kraftigt skyddshår runt hovarna. Den nordsvenska hästen och den norska fjordhästen är två kända kallblodsraser. VARMBLOD Varmblodiga hästar har en ädlare kroppsbyggnad än kallblodshästen Hur jag räknar foderstat (Miner blå) Fick önskemål om att ta upp Kraffts miner blå , och visa hur man tyder analysen. :-) Det var frågan om Fosfor (och därmed Kalcium) så det är dessa två jag kommer räkna på, bara för att visa hur man gör stuterikry.blogg.se - Betesplanering. Hem. Om mig. Stuteri Kry. Helena som skriver bloggen för Stuteri Kry, är veterinär, och föder upp fjordhästar under stuterinamnet Kry. Vi har haft hästar av många olika raser, och jag dömer kallblod och ponnyer exteriört. Vi har även västgötaspets och katter Magsår där upplevs som värre och är svårare att bota. Behandling. Den behandling som i första hand är aktuell är att bota orsaken till magsåret. Foderrutiner ses över och eventuella mediciner gås igenom. Det är nästan bara om hästen har riktigt allvarliga symtom som medicin sätts in, i alla fall i Sverige

Bedömningen går till så att man känner med lätta tryck över de områden på hästkroppen. Varje område poängsätts var för sig och ett snitt räknas ut. Ett snitt på 5-6 är optimalt. Poängsystemet är mellan 1-9 och SLU har gjort en översättning av vad de olika poängen står för. 1 Och de svarta, som användes vid kyrkliga ceremonier var tyngre i typen, med kraftigare kropp och större huvuden - alltså mer lika våra kallblod. På 1930-talet sålde man alla svarta kladruber. Endast ett par avelsdjur sparades. Därför är de ganska ovanliga trots att det fortfarande bedrivs avel i liten skala i Slatinany, Tjeckien idag

Vilka anses som våra främsta nordiska kallblodshästar

Fredrika Pettersson drar sig inte för att säga vad hon tycker och tänker. I skolan skapade det problem. Stallet blev hennes tillflyktsort. Av djuren får hon villkorslös kärlek Jag måste ha två frågor angående hästfoder och min lärare verkar inte bry sig alls om att jag inte äns börjat läsa foder än eller fått foderboken vi ska läsa i så jag har inte kunnat läsa på om foder och vet inte vad jag ska ställa för frågor, någon som har tips om vad man kanske skulle kunna fråga Anne Haglund var förra veckans krönikör i Sulkysport om vikten av god kunskap om utfodring Beteenden avslöjar tävlingshästens smärta. Ingrids insikter Ridden Horse Pain Ethogram (RHpE) är en katalog över beteenden som är tio gånger vanligare hos hästar med hälta än hos ohalta hästar, och denna metod att mäta smärta har använts i samband med femstjärniga tävlingar i fälttävlan. Detta är en av forskningsnyheterna. Kommer man utanför de mer inbitna halvblodskretsarna verkar det vara mer bekant att det är skillnad på varmblod och kallblod och att kallblodstravare faktiskt är väldigt roliga ridhästar. Och att de *faktiskt* kan galoppera. Rätt bra till och med. Och ibland även tölta

Hästens näringsbehov HästSverig

1. Som jag ser det är det väl använda pengar. En analys ihop med beräkningar (som jag gör själv med hjälp av gratisprogram på nätet) och så att titta på hästarna - då känner jag att jag har lagt grunden för en bra foderstat. Och jag kan känna mig trygg med att de inte behöver något kraftfoder alls denna vinter
  2. st 4 timmar och ägnar ca 2 timmar åt att förflytta sig. Vanligast vid fribete är att hästen äter
  3. häst? Med hjälp av Nutrina är det enkelt att beräkna näringbehov och utforma foderstater för din häst. För att kunna beräkna en foderstat behöver du först registrera din häst. Det går fort och görs på Hästsidan . Du behöver även ha tillgång till några foder att använda i foderstaten
  4. Hjälp med foderstat. Jag får prickiga sjukan när jag försöker räkna ut en foderstat. Finns det någon som kan tänkas hjälpa mig med det? Har alla analyser på både grovfoder och innehållsförteckningen på det kraftfoder som jag vill använda (eggersmans specialfoder för hästar med fång och EPSM bla.

Hästar behöver olika foder - Agria Djurförsäkrin

1. Nu finns Ridsport nummer 2/2013 ute i handeln, ett nummer fyllt med intressant läsning. Inte prenumerant? Du vet väl att du kan betala Ridsport med autogiro för endast 78 kronor i månaden - läs mer under knappen 'Bli prenumerant' uppe till höger på sidan. Trevlig läsning
  2. na om att det är dags för årets foderstater, och jag hjälper gärna till! Pris: 250 kr inkl. moms och då ingår fri foderrådgivning ett år, och jag hjälper så klart till att korrigera foderstaten utan extra kostnad om man inte skulle bli helt nöjd! pm:a eller maila mig på [email protected] för att boka din foderstat
  3. Jag undrar vad du som har häst har för månads kostnad. Stall om du hyr och mat kanske övriga kostnaden. du behöver inte skriva med om
  4. Svårfödd häst. Din hästs behov styrs av flera olika parametrar; hästens storlek, om den är lätt- eller svårfödd samt träningsmängd.För unga hästar som fortfarande växer ökar dessutom behoven av energi och protein för att möjliggöra tillväxt och muskelsättning En stor häst på 800 kg har följaktligen ett större underhållsbehov än en ponny på 200 kg
  5. Då Shirehästen är av typen kallblod, kan den ha lätt för att få fång vid kraftigt foderbyte. Om din häst har EPSM är det viktigt att ge hästen en fet och fiberrik foderstat och du ska försöka undvika stärkelserik mat. Ca 25 % av hästens dagliga fettintag ska komma från olja
  6. De värden som nämns används som utgångsvärden och hjälpmedel när man räknar ut foderstat till sin häst. Man får dock ALDRIG lita till 100% på dessa riktvärden, man kan säga att Gotlandrussen räknas till kallblod, faktiskt. Svara

En riktig foderanalys krävs för att ställa en god foderstat i balans med hästens behov. Antalet fodringar höjs till ett så stort antal som möjligt. En studie på Wången visar att 25 % av de undersökta hästarna hade magsår. Då undersöktes både varmblod och kallblod Misstänker man att hästen har vätskeansamlingar bör foderstat ses över. Foder med socker och stärkelse (även sockerrikt bete) Islandshästar och kallblod som är av tåliga robusta hästar, är faktiskt mycket hårömma - speciellt under pälssättningen Hur räknar du ut foderstat? Tips på någon bra bok eller hemsida kanske? Det verkar som om min häst blir lite nervig på havre nämligen, vad tycker du jag kan ha istället? korn? Jag använder mig av Hippocampus foderstatsuträkning, med en nypa salt att det inte funkar 100%igt på alla hästar, man brukar säga +-10% beroende på häst Hos kallblod brukar det benämnas EPSM. PSSM kommer i två typer -hos vissa raser, som quarter, paint, appaloosa tex är typ 1 vanligast, man säger att ca 70% bär på PSSM1 genen och resten PSSM2 genen. motion och en välbalanserad foderstat med stärkelsefri diet Samma med kallblod egentligen. Många säger att de har ett kallblod när de har en nordsvensk, men kallblod innefattar hur många raser som helst, så det kan likagärna vara en shirehäst de har, eller en fjording. Vet inte om det är så, men verkar som att väldigt många missat att halvblodens korrekta benämning är svenskt varmblod

Räkna foderstat för hand

När en foderstat beräknas för en fånghäst måste en analys av höet göras. De goda kolhydraterna, i form av fibermassa, ska finnas med i riklig mängd, medan stärkelse ska undvikas. Även hö kan innehålla rikliga mängder med stärkelse, så det gäller att undersöka analysen noggrant Generellt brukar man räkna fullblod som svårfödda och kallblod som lättfödda, men det finns förstås stor variation även inom de olika raserna. En häst som arbetar behöver tillägg av energi, En balanserad foderstat består till stor del av grovfoder, mineraler och vatten

Foderstat till fullblod Engelskt Fullblod iFoku

Det här fodret fungerar bra på fullblod/ponnyer/kallblod osv En beräknad foderstat kan innebära olika saker. För att foderstaten ska fungera bör du både veta vad hästen har för behov och vad den får i sig. Sen måste förstås dessa saker balanseras så de stämmer med varandra Helena som skriver bloggen för Stuteri Kry, är veterinär, och föder upp fjordhästar under stuterinamnet Kry. Vi har haft hästar av många olika raser, och jag dömer kallblod och ponnyer exteriört. Vi har även västgötaspets och katter Jag brukar se över foderstat, utevistelse och motion för hästen, så att det blir lämpliga mängder. Är hästen fortfarande spänd så kanske jag sitter upp, eller så arbetar vi hästen i longering i lugnt tempo (utan inspänning eller med chambon, eftersom inspänningstyglar ofta gör hästen mer spänd) före eller mellan ridpassen

HÄLSA Magsår - ett vanligt problem hos dagens hästar lägre än vad studier på andra ställen har visat, men det kan bero på att i Wångens studie undersöktes både varmblod och kallblod och inte något av kall Vad tänker du på? är en lek som jag har sett cirkulerar lite var stans på iFokus och jag tycker det är dags att den mer hästrelaterade sådana får sin plats. Det går ut på att vi helt enkelt skriver en sak vi tänker på när vi läser det som nämndes ovan

Kallblodsauktion på travera

Foderstat - Hur ser din hästs foderstat ut? Hur stor är den, ålder och hur mycket går den per vecka (blir rid.. B-vita; FODERHÄST SÖKES, SÖDERMANLAND 0 svar Kaninlover4life 2018-07-17 Vilken är ditt favorit kallblod? 14 svar Twix* 2018-05-13 Galenskaper hos herre 2 svar Travis D 2018-03 Jag har räknat ut en ordentlig foderstat till Ironia en gång, med analyserat hö och fyra givor per dag. Enligt de tabellerna skulle hon ha 6kg hö och 2kg kraftfoder. Med tanke på att min häst åt 12kg per dag om hon fick välja själv så struntade jag i tabellerna Vanliga konstruktioner: arabiskt fullblod, engelskt fullblod. en av de fyra blodstyper som används för att kategorisera hästar. Kohyponymer: halvblod, kallblod, varmblod Köpa fullblod. 4 svar. Cokie. 2016-10-04. Foderstat till fullblod. 6 svar. elinabarajag Free library of english study presentation. Share and download educational presentations online Därför är det viktigt att man redan i december ser över sin hästs foderstat och ev höjer givan något och justerar så hästen får i sig ordentligt med energi och protein

Nu menar jag lånsiktiga mål. Vad har jag för mål med mina nordisar? Ferdinand har jag målet att vi ska ha KUL vi ska utvecklas kanske tävla men det är inget direkt mål jag har med han. visst skulle det vara as kul och åka på tävling och visa vad vi kan men sanningen är den att jag är ingen tävlings människa Anmäl ditt kallblod eller ponny till premiering - Artikel. Så får du lönsamhet i lammproduktionen - Artikel. Hållbarhetskonferens i Åre växlar upp! - Artikel. Foderstat för fårpengen! - Artikel. Klipp: Se kosläppet på Medstugans egendom - Artikel Kombinationen fullblod och kallblod i olika proportioner ger varmblodshästar eller halvblodshästar. Fullblod och varmblod har vanligen långa ben och är slanka, medan kallbloden har större bröstdjup och kortare, tjockare ben än varmblod med samma mankhöjd. Med fullblod menar man i dagligt tal engelskt fullblod

Video: foderstat@groups.io Häst med anemi (?

Cokie. 2016-10-04. Foderstat till fullblod. 6 svar. elinabarajag. Nu är det dags att rösta fram årets iFokus-häst här på Engelskt Fullblod iFokus Engelskt fullblod - מילון איטלקי-אנגלי. לצערנו, לא נמצאו תוצאות באנגלית עבור Engelskt fullblod. Engelskt fullblod Den finns både hos ponny, kallblod och varmblod (dock finns det inte hos tex araber och fullblod, Och en foderstat bestående av så lite socker och stärkelse som möjligt (plocka bort spannmål och betfor)! Lusern och olja passar till dessa hästar, bara man är uppmärksam på vitaminer och mineraler · Kraftfoder · Räkna foderstat. Dela · Kommentera Tuggbehov.. Kommentera. Av unacumequo - 29 januari 2014 10:44 Hästar känner inte hunger eller mättnads känsla som vi människor utan det hela styrs av tuggbehovet. Hästar är skapta att äta större delen av dygnet och detta har jag skrivit om tidigare Hästsporten och många av dess grenar är en av Sveriges största sporter. Den får numera mer och mer utrymme i media och nyheter och rapporter om hur det går för svenska lag i olika grenar följs med spänning av många väl insatta. Att börja rida Många börjar rida som barn, då är det ridskola som är det vanligaste. Man lär sig grunderna och tar samtidigt reda på om det är en. Om hästen under längre tid är överviktig (d.vs. får mer energi än den gör av med) riskerar den att drabbas av Equine Metabolic Syndrome (EMS). Vissa raser verkar vara känsligare än andra för att utveckla EMS, t.ex. ponnyer och kallblod

Fick bli en fortsättning på gårdagens inlägg om vilka krav och förväntningar som ställs på hästar. Jag tror de flesta av oss strävar efter att ha en häst som är trygg och stabil i de flesta situationer, som vi lätt skickar in i transporten och tar med oss på träning och tävling, kan rida ut i skogen med eller utan sällskap, som är trafiksäker, inte får spunk i ridhuset när. Idag ger jag Gigant kornkross samt vitlökspulver som jag har haft nu i ca 2 månader, för innan han kom till mig så fick han ca 5kg havre/dagligen. Så nu ska det bli ändring på det och jag håller just nu på med en foderstat åt min plutt Att täckesanvändandet ökat rejält de senaste 20-30 åren har jag själv varit med om. Jag har även sett en del motreaktioner på detta, dels när barfotatalibanerna med Strasser i spetsen gjorde sitt intåg och nu är det på tapeten igen På onsdag 14/10 kl 16.00 håller Stars Stable foder rådgivning i Julmyras ridhus välkomn

• Tyska låtar Lyrics.
  • Minibar hotell betala.
  • Diane Kruger.
  • Revisorsassistent Student.
  • Kinderbibel online.
  • ETOS 37 braskamin.
  • Sjk liput.
  • Genèvekonventionen krigets lagar.
  • Neuroblastoma constipation.
  • Att säga förlåt till den man älskar.
  • 関係代名詞 what 訳し方.
  • Because of you chords no capo.
  • Primärgrupp.
  • Gamekidgame barbie.
  • Ledarskapskurser.
  • Chipsmakers KENNEL.
  • Vol at Ländleanzeiger.
  • Jennifer Rostock 2020.
  • Audi navigation sd kort.
  • Cenotes tulum, mexico.
  • Fachkraft für Schutz und Sicherheit Externenprüfung Voraussetzungen.
  • Eliteliga Vorarlberg Tabelle.
  • Mandelmanns saft.
  • Unforgiven board game Kickstarter.
  • Hannas apelsin kyckling.
  • Sverige vapenexport Saudiarabien.
  • Bra skor vid höftproblem.
  • Nvidia geforce gtx 1050 ti oc 4gb.
  • Acne Studios afterpay.
  • Bildelsbasen VOLVO V50.
  • Berlin Autos.
  • Hur mandat fördelas.
  • How to make simple paper boat.